Thursday 18 June 2009

BONJOUR! (Päivä 13)

Maanantaina kello kahdeksalta lähdimme köröttelemään kohti Straßburgia, jonne matka kesti vain reilun tunnin, vaikka menimmekin toiseen maahan.
Kun saavuimme perille, ensimmäisenä ohjelmassa parkkipaikan löytäminen, mikä osoittautui melko haasteelliseksi, koska Euroopan parlamentin ympäristössä ei ollut liiemmin parkkitilaa, koska juuri tänä maanantaina siellä suoritettiin oksien harvennusta, ja parkkeeraaminen oli useissa paikoissa kiellettyä hinauksen uhalla. Vihdoin parkkipaikka kuitenkin löytyi ja jouduimme kävelemään Euroopan parlamenttiin jonkin matkaa. Tässä vaiheessa ei onneksi vielä satanut vettä :D

Jäsenmaiden liput aakkosjärjestyksessä

Parlamenttitalo

Sisällä parlamenttitalossa meitä odotti lentokenttämäinen turvatarkastus, josta kuitenkin kaikki pääsivät läpi ongelmitta. Sen jälkeen saimme englanninkielisen opastetun kierroksen yhdessä amerikkalaisen oppilasryhmän kanssa. Kierroksen aikana opas esitteli meille talon eri osia ja kertoi parlamentin toiminnasta. Saimme mm. tietää monimutkaisista tulkkauskäytännöistä ja siitä, mitä EU:n lippu symboloi.

Sisäpihalla

Europarlamentti - tulkkien ja kääntäjien paratiisi

Viimeinen ryhmäkuva :(

Pääsimme myös vierailemaan parlamentin istuntosalissa, joka on Euroopan suurin sali. Siellä on paikkoja yli 800, ja siellä pidetään parlamentin kaikki täysistunnot ja äänestykset.
Opaskierroksen jälkeen saimme käydä parlamenttitalon kaupassa, jossa myytiin kaikenlaisia muistoesineitä ja turistisälää.

Tuleva työpaikka?

Noin yhden maissa hyvästelimme Euroopan parlamentin ja suuntasimme sateessa odottelemaan raitiovaunua, jolla matkustimme Straßburgin keskustaan. Sieltä jatkoimme matkaa veneellä Straßburgin keskustassa virtaavaa Reinin sivujokea Illiä pitkin. Veneessä oli mahdollista kuunnella opastusta useilla kielillä kuulokkeiden kautta tai ottaa kuvia maisemista, mutta huonon ilman ja huuruisten ikkunoiden takia kuvien ottaminen oli melkolailla mahdotonta. Niinpä meidän täytyi maisemien ihailun sijaan tyytyä kuuntelemaan faktoja ohimenevistä maisemista, syömään eväitä tai nukkumaan. Ainakaan veneessä ei satanut :D

Väsyttävän venereissun jälkeen menimme Straßburgin tuomiokirkkoon, joka on rakennettu goottilaiseen tyyliin, mutta tavallisesta poiketen siinä on vain yksi torni, sillä rakennusvaiheessa rahat loppuivat kesken toisen tornin kohdalla. Kirkosta jatkoimme matkaa ympäri Straßburgin keskustaa, jossa oli pari tuntia shoppailuaikaa. Turhautumista reissulla aiheutti se, että perusranskalaiseen tyyliin juuri kukaan ei puhunut englantia, mutta onneksi vanhempi väki puhui kuitenkin vähän saksaa. Lisäksi yli-innokkaista kaupustelijoista ja kerjäläisistä oli riesaa, puhumattakaan tuulesta ja vesisateesta.

Shoppailun jälkeen sää alkoi seljetä ja muuttui kuuman kosteaksi. Kävelimme kuin huonosti lämmitetyssä saunassa takaisin autoille, jonka jälkeen palasimme Saksaan, joka tuntui erittäin kotoisalta päivän Ranskan vierailun jälkeen.

Jäähyväiset

Illalla saksalaisten olisi pitänyt lukea seuraavan päivän suureen englannin kokeeseen, mutta he halusivat vielä kerran tavata suomalaiset ja niinpä kokoonnuimme Fabian Weberin kotona ja vietimme iltaa hieman haikeissa merkeissä.